Wymagania dla Dróg Przeciwpożarowych

Spis treści

Udostępnij
Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Wymagania dla Dróg Przeciwpożarowych

Droga pożarowa to nie jest zwykła droga. To specjalnie wyznaczona nawierzchnia, która ma jedno, kluczowe zadanie: zapewnić jednostkom straży pożarnej bezproblemowy dojazd do budynków w każdej porze roku. W sytuacjach zagrożenia pożarowego liczy się każda sekunda, a szybki i swobodny dostęp dla strażaków może decydować o ludzkim życiu. Dlatego tak ważne jest, aby drogi przeciwpożarowe spełniały określone, rygorystyczne warunki techniczne i były odpowiednio oznakowane.

Wymagania dotyczące dróg przeciwpożarowych – przepisy dotyczące drogi pożarowej

Wymogi dotyczące dróg pożarowych są szczegółowo określone w polskich przepisach.

Kluczowe dokumenty to:
• Ustawa o ochronie przeciwpożarowej z 1991 roku.
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2002 roku dotyczące warunków technicznych budynków i ich usytuowania.
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 24 lipca 2009 roku w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
• Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2010 roku dotyczące ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.

Zgodnie z tymi przepisami, droga przeciwpożarowa musi być wydzielona przy każdym budynku użyteczności publicznej.

Wymagania dotyczące szerokości i nachylenia

Jednym z najważniejszych parametrów drogi pożarowej jest jej szerokość, która musi umożliwiać swobodny przejazd wozu strażackiego. Rozporządzenie z 24 lipca 2009 roku precyzuje minimalne wymiary.

W określonych miejscach, takich jak te wskazane w § 12 ust. 2 i 3, oraz na odcinkach o długości 10 metrów prowadzących do tych miejsc, zapewniających dojazd i wyjazd, minimalna szerokość drogi pożarowej musi wynosić 4 metry.

Nachylenie podłużne drogi w tych miejscach nie może przekraczać 5%.

Wymaganie minimalnej szerokości 4 metrów dotyczy również odcinka o długości 15 metrów od miejsc doprowadzenia drogi do obiektu, o których mowa w § 12 ust. 6 pkt 2.
Dodatkowo, w obrębie miasta oraz na terenie działki, gdzie znajduje się obiekt budowlany wymieniony w § 12 ust. 1 pkt. 3 i 4, droga pożarowa musi umożliwiać przejazd pojazdów o nacisku osi co najmniej 100 kiloniutonów.

W miejscach, które nie zostały wymienione w ust. 1 gdzie nie obowiązuje minimalna szerokość 4 metry, droga nie może być węższa niż 3,5 metra.

Na terenach innych niż wspomniane, droga pożarowa musi umożliwiać przejazd pojazdów o nacisku osi co najmniej 50 kiloniutonów, a jej minimalna szerokość, w miejscach innych niż te wymagające 4 metrów, musi wynosić przynajmniej 3 metry.

Warto zaznaczyć, że jeśli z jakichś powodów nie jest możliwe doprowadzenie drogi spełniającej wszystkie wymagane kryteria, można zastosować rozwiązania zamienne. Muszą być one jednak uzgodnione z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej i, co kluczowe, zapewniać taki sam poziom ochrony przeciwpożarowej jak standardowa droga.

Przebieg drogi pożarowej

Przebieg drogi pożarowej również jest określony przepisami. Powinna ona biec wzdłuż dłuższego boku budynku. Jeśli jednak budynek ma ponad 60 metrów długości, droga powinna przebiegać po obu jego stronach. Krawędź drogi pożarowej musi znajdować się w określonej odległości od ściany obiektu – minimum 5 metrów, ale nie więcej niż 25 metrów.

Co więcej, droga pożarowa powinna umożliwiać przejazd pojazdów przez cały rok, a w jej pobliżu nie mogą znajdować się wysokie krzewy czy drzewa, które mogłyby utrudnić przejazd lub zasłonić oznakowanie.

Wymagania dotyczące oznakowania 

Niezwykle istotne jest także prawidłowe oznakowanie drogi pożarowej. Obowiązek ten spoczywa na zarządcy lub właścicielu terenu. Stosuje się w tym celu specjalny znak ochrony przeciwpożarowej z napisem „droga pożarowa”. Znak ten musi być umieszczony przy wszystkich wjazdach na drogę pożarową. Powinien znajdować się na wysokości nie mniejszej niż 2 metry od poziomu drogi, po prawej stronie.

Oznakowanie to jest sygnałem dla kierowców, że nie wolno blokować drogi, parkować czy w inny sposób utrudniać wjazdu. Znak musi być dobrze widoczny, niezależnie od roślinności czy innych przeszkód. Dodatkowo, pomocne w oznakowaniu mogą być znaki drogowe takie jak B-35 (zakaz postoju) i B-36 (zakaz zatrzymywania się).

Podsumowanie

Wymagania dotyczące dróg ppoż nie są biurokratycznymi wymysłami, ale kluczowymi elementami systemu bezpieczeństwa. Zapewnienie odpowiedniej szerokości, właściwego przebiegu, całorocznej przejezdności oraz wyraźnego oznakowania drogi pożarowej to obowiązek, który bezpośrednio przekłada się na skuteczność działań ratowniczych w przypadku pożaru. Dbanie o te elementy to inwestycja w bezpieczeństwo mienia, a przede wszystkim w bezpieczeństwo ludzi.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane artykuły

Hydronetka Blog
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.