
Drogi pożarowe i dostęp do budynków dla straży pożarnej
Bezpieczeństwo pożarowe to nie tylko przepisy i regulacje – to realna ochrona życia, zdrowia i mienia. Aby straż pożarna mogła działać szybko i skutecznie, niezbędny jest swobodny dostęp do budynków oraz odpowiednio zaprojektowane drogi pożarowe. Dobrze zaprojektowane drogi pożarowe i dostęp do budynków to podstawa skutecznych działań ratowniczych. To nie tylko formalny obowiązek, ale przede wszystkim świadoma decyzja, która zwiększa poziom bezpieczeństwa w danym miejscu. Jakie są wymagania i na co zwrócić uwagę? O tym opowiemy w tym artykule.
Podstawy prawne i wymagania dotyczące dróg pożarowych
Projektowanie i zapewnienie dróg pożarowych regulują przepisy zawarte w rozporządzeniach Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- Rozporządzenie z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2023 r. poz. 882) – § 4 ust. 2 pkt 4) j) i § 5.
- Rozporządzenie z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. Nr 124, poz. 1030)
Istotne jest również rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane metra i ich usytuowanie (Dz. U. z 2011 r. nr 144 poz. 859).
Do jakich obiektów należy doprowadzić drogę pożarową?
Droga pożarowa powinna być zapewniona do:
- Budynków zawierających strefy pożarowe ZL I lub ZL II.
- Budynków średniowysokich, wysokich i wysokościowych z kategoriami zagrożenia ludzi ZL III, ZL IV, ZL V.
- Budynków produkcyjnych i magazynowych, gdy:
◦ obciążenie ogniowe przekracza 500 MJ/m² i powierzchnia strefy pożarowej wynosi powyżej 1000 m²,
◦ obciążenie ogniowe jest mniejsze niż 500 MJ/m², ale powierzchnia strefy przekracza 20 000 m²,
◦ w obiekcie znajdują się pomieszczenia zagrożone wybuchem, - Budynków niskich ZL III o powierzchni powyżej 1000 m² na kondygnacji innej niż pierwsza, lub ZL V z ponad 50 miejscami noclegowymi.
- Obiektów użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego, gdzie przebywa jednocześnie ponad 50 osób.
- Stanowisk czerpania wody do celów przeciwpożarowych.
Sposób doprowadzenia dróg pożarowych do budynków
- Droga pożarowa powinna przebiegać wzdłuż dłuższego boku budynku (na całej jego długości), a gdy krótszy bok ma więcej niż 60 m – z dwóch stron.
- Odległość drogi pożarowej od ściany budynku powinna wynosić 5-15 m dla obiektów ZL i 5-25 m dla pozostałych obiektów.
- Należy unikać stałych elementów zagospodarowania terenu lub drzew i krzewów o wysokości przekraczającej 3 m, które utrudniają dostęp do elewacji.
- W uzasadnionych przypadkach, dostęp do 30% obwodu zewnętrznego budynku może być wystarczający, jeśli rozpiętość budynku nie przekracza 60 m.
- Dla budynków o wysokości do 12 m (maksymalnie 3 kondygnacje nadziemne) wystarczające jest zapewnienie utwardzonego dojścia o szerokości 1,5 m i długości do 30 m, łączącego wyjścia z budynku z drogą pożarową.
Dodatkowe aspekty i rozwiązania poprawiające dostęp dla straży pożarnej
- Minimalna szerokość drogi pożarowej to 4 m. Należy unikać projektowania elementów, które mogą ograniczać rozstawienie drabin i podnośników.
- Ważne jest odpowiednie oznakowanie okien, przez które możliwy jest dostęp do wnętrza budynku.
- Pionowe drogi ewakuacji (klatki schodowe i przedsionki) powinny być odpowiednio zabezpieczone przed zadymieniem.
- Dźwigi pożarowe (wydzielone pożarowo, z nadciśnieniem) mogą znacząco ułatwić działania ratownicze.
- Dodatkowe rozwiązania techniczne, takie jak:
◦tablice informacyjne o lokalizacji pożaru
◦przyciski ppoż. wyłącznika prądu
◦systemy uruchamiania bram wjazdowych sygnałem modulowanym
◦klucze „master”
◦czytelne oznakowanie dróg pożarowych – mogą znacząco poprawić skuteczność działań ratowniczych.
Uwagi dotyczące projektowania i wykonawstwa
- Bezpieczeństwo ekip ratowniczych powinno być uwzględnione już na etapie projektowania.
- Należy dostosować projekt dróg pożarowych do możliwości operacyjnych jednostek straży pożarnej, uwzględniając wykorzystanie drabin mechanicznych i podnośników.
- Ważne jest właściwe wzmocnienie konstrukcji, np. płyty garażu podziemnego, jeśli droga pożarowa przebiega na jego stropie.
- Elementy budynku, takie jak okładziny elewacyjne i systemy ocieplenia, powinny być odpowiednio zamocowane, aby nie stanowiły zagrożenia w trakcie pożaru.
- Drogi pożarowe powinny być wyraźnie oznakowane, szczególnie w rejonach o dużej ilości terenów zielonych.
Podsumowanie
Zapewnienie odpowiedniego dostępu do budynków dla straży pożarnej to inwestycja w bezpieczeństwo. Szybki i sprawny dostęp do obiektu, możliwość efektywnego wykorzystania sprzętu oraz odpowiednie zabezpieczenie dróg ewakuacyjnych mają bezpośredni wpływ na przebieg akcji ratowniczej oraz bezpieczeństwo osób znajdujących się w budynku. Projektowanie i wykonanie budynków powinno uwzględniać możliwość szybkiej i skutecznej interwencji straży pożarnej, co w znacznym stopniu wpływa na ograniczenie strat oraz ochronę życia i zdrowia.
Znak 3D do słupka AE707 Miejsc...229.33 zł (netto)
Znak 3D do słupka AE724 Miejsc...229.33 zł (netto)
Znak 3D do słupka AF707 Miejsc...118.45 zł (netto)
Znak 3D do słupka BB701 Droga ...118.45 zł (netto)
Znak 3D do słupka AF724 Miejsc...118.45 zł (netto)
Znak 3D do słupka BB713 Hydran...229.33 zł (netto)
Znak 2D do słupka BC606 Brama ...242.36 zł (netto)
Znak 2D do słupka BC604 Droga ...242.36 zł (netto)





